[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WALLING SOULS
Zespół powstał w 1965 roku w Kingston na Jamajce. Założyli go: Winston Pipe" Matthews, George
Buddy" Haye i Lloyd Bread" McDonald, nagrywając przez pierwsze trzy lata jako The Renegades". W 1968
roku na miejsce Haye'a przyjęli Oswalda Downie i Normana Davissa, zmieniając nazwę na Wailing Souls".
Przez cztery lata nagrywali w Studio One. Prawdziwym przełomem było przejście do wytwórni Boba Marleya
Tuff Gong. Tam też nagrywali pod szyldem Pipe And The Pipers", a to z powodu podobnie brzmiącej nazwy z
grupą Marleya The Wailers". W 1974 odeszli z zespołu Downie i Dawies, których zastąpił Joe Higgs.
Powróciwszy do dawnej nazwy Wailing Souls" rozpoczęli nowy rozdział działalności w studiu Channel One.
Wkrótce skład grupy opuścił Joe Higgs, a miejsce jego zajął Rudolph Garth" Dennis z Black Uhuru".
Single Bredda Gravalicious i Feel The Spirit pojawiły się na wydanej w Wielkiej Brytanii płycie Wild
Suspense, którą można uznać za największe z dotychczasowych osiągnięć grupy. W 1980 roku na brytyjskich
listach przebojów pojawiły się ich single: Kingdom Fali, Kingdom Rise, Who No Waan Come i Sweet Sugar
Plum.
Od początku kariery stali w cieniu The Wailers" i tym przede wszystkim można tłumaczyć brak
międzynarodowego uznania dla mistrzostwa zespołu w opanowaniu sztuki tworzenia harmonii wokalnych oraz
ich wkład w rozwój reggae, którego nie sposób nie doceniać.
THE UPSETTERS
Byli grupą towarzyszącą Lee Scratch" Perry'emu, w jego poszukiwaniach muzycznych. Z uwagi na
płynny skład, nie jest możliwym wymienienie muzyków, tworzących ten zespól. Sekcja rytmiczna The
Upsetters" Aston Family Mań" Bar-ret i Carlton Carlie" Barett opuścili Lee Perry'ego w 1971 roku wraz z
odejściem The Wailers".
Nie dorobili się własnych przebojów, jako że celem ich działalności byto nadawanie kształtu
muzycznym pomysłom Lee Scratch" Perry'ego. W 1969 roku singel Retum Of Django doszedł do 5 miejsca na
brytyjskiej liście przebojów. Stałymi członkami The Upsetters" byli pianista Glen Brown, gitarzysta basowy
Jackie Jackson oraz grający na instrumentach perkusyjnych Scully Simms, z którymi Lee Perry nagrał również
kilka płyt długogrających: Scratch On The Wire, The Upsetters Collection, The Best Of Lee Perry And The
Upsetters.
U ROY
Urodził się w 1943 roku w Jones Town na Jamajce jako Ewart Beckford. Uczyniwszy ze swego-głosu
mistrzosko przezeń opanowany instrument, stał się nestorem jamajskich dee-jayów.
Terminował jako toaster w sound-systemie Dycky's Dynamie i Tit For Tat, co uczyniło z niego
najbardziej poszukiwanego dee-jaya na wyspie. Mimo wielkiej popularności żadne ze studiów nie kwapiło się z
angażem nagraniowym dla U Roya. Kariera płytowa zaczęła się zupełnie przypadkowo w momencie, gdy na
spotkaniu przyjaciół U Roya znalazł się King Tubby, który usłyszawszy improwizacje dee-jaya zaprowadził go
do studia Treasure Isle Duka Reida. Tam też nagrał znaczną część swoich najsłynniejszych utworów.
Korzystając z nagrań grupy The Paragons", nagrywał na ich podkładzie swoje improwizacje, będące
rodzajem dialogu z tekstem utworu, co nadawało istniejącej i najczęściej popularnej już piosence nowy,
poszerzony i wzbogacony wymiar. Tak też powstało zjawisko toastingu.
Do klasycznych nagrań U Roya należą między innymi: Happy Go Lucky Girl, You'll Never Get Away,
Version Galore, On The Beach, Wake The Town i Pule The Nation.
64
W 1974 roku pojawił się nowy nurt w reggae, którego najwybitniejszymi, obok U Roya,
przedstawicielami byli podówczas dee-jaye: Big Youth, l Roy i Dennis Al Capone.
W 1976 odbył tournee po Wielkiej Brytanii, którego zwieńczeniem był koncert w London's Lyceum
wraz z The Revolutionaries", zarejestrowany na płycie Live At The Strand. Jego płyty: With Words Of Wisdom,
Dread In A Babylon, Version Galore do dziś pozostają w czołówce osiągnięć toastingu, którego nestor U Roy
zdobył wielkie uznanie w Afryce, a zwłaszcza w Nigerii.
TAPPER ZUKIE
Znany ze swoich bojowych utworów dee-jay Tapper Zukie pojawił się w 1973 roku w Wielkiej Brytanii
jako toaster sound-systemu Viego z Jamajki. Tam też kontrakt nagraniowy zaproponowało mu niezależne
wydawnictwo płytowe Ethnic Fight, które wkrótce potem wydało singel Tappera Jump And Twist. Pierwszą płytę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]