[ Pobierz całość w formacie PDF ]

I 4 " 2 3
Najgorsze dla nas jest właśnie to, że wykazujemy starczą powagę, a dziecięce wady, i to
nie tylko dziecięce, lecz wręcz niemowlęce. Dzieci boją się byle drobiazgu, niemowlęta lękają
się urojeń, a my  jednego i drugiego. Idz tylko dalej: zrozumiesz wtedy, że pewnych rzeczy
należy dlatego mniej się obawiać, że wywołują wiele strachu. %7ładne ostateczne nieszczęście
nie może być wielkie. Oto śmierć idzie ku tobie: należałoby się jej obawiać, gdyby miała po-
zostać z tobą; lecz ona z konieczności albo nie dojdzie do ciebie, albo przyjdzie i przejdzie.
155
I 4 " 4 6
Spokojnego życia nie może mieć nikt, kto zanadto myśli o przedłużeniu go, kto zalicza
długie życie do wielkich dóbr. Nad tym codziennie rozmyślaj, abyś mógł spokojnie porzucić
życie, którego wielu tak kurczowo się chwyta i czepia, jak owi, których uniósł rwący prąd
rzeki, czepiają się cierni i ostrych skał. Wielu nieszczęśników miota się pomiędzy obawą
śmierci a udrękami życia: i nie chcą żyć, i umrzeć nie potrafią. A więc uprzyjemniaj sobie
życie, odpędzając wszelki niepokój o nie. %7ładne dobro nie cieszy posiadacza, jeżeli on w du-
szy nie jest przygotowany na straty. Ale też żadna strata nie jest łatwiejsza do zniesienia niż
taka, w której nie odczuwa się już braku rzeczy straconej.
I 6 " 4
Nic, choćby nie wiem jak wspaniałego i pożytecznego, nie sprawi mi radości, jeśli tylko ja
sam mam o tym wiedzieć. Odrzuciłbym mądrość, jeżeliby mi ją dawano pod warunkiem, że
będę ją trzymał zamkniętą i nie wyrażoną. Nie jest miłe posiadanie żadnej rzeczy, jeśli nie
można się nią podzielić.
I 6 " 5
Trzeba być obecnym przy wszystkim, po pierwsze dlatego, że ludzie bardziej wierzą
oczom niż uszom, a po drugie dlatego, że droga poprzez udzielanie pouczeń jest długa, nato-
miast przez przykłady  krótka i skuteczna.
I 7 " 8
...Nie stawaj się podobny do złych ludzi dlatego, że jest ich wielu, ani nie bądz wrogiem
wielu ludzi dlatego, że nie są podobni do ciebie. Na ile zdołasz, zamknij się w sobie. Zadawaj
się z tymi, którzy cię mogą uczynić lepszym. Takich dopuszczaj do siebie, których ty sam
możesz uczynić lepszymi. Tak się to dzieje podług wzajemności, a ludzie uczą się ucząc.
I 8 " 3 4
...Unikajcie wszystkiego, co się podoba pospólstwu, wszystkiego, co zsyła przypadek. Od-
noście się podejrzliwie i z lękiem do każdego daru losu: zarówno dzikie zwierzęta jak i ryby
wciąga się w pułapkę łudząc je jakąś przynętą. Uważacie te rzeczy za dary Losu? Wszak są to
paści! Ktokolwiek z was będzie pragnął prowadzić bezpieczne życie, niechaj się wystrzega,
jak tylko potrafi, tych lepkich dobrodziejstw, które nas, przez to również nieszczęsnych, pod-
stępnie zwodzą: myśląc, że oto je mamy, tkwimy na lepie. Ta droga wiedzie w przepaść. Ko-
niec tego świetnego życia jest upadkiem.
I 8 " 5
...Wiedzcie, że równie dobrze chroni człowieka strzecha, jak i złocony dach. Miejcie w
pogardzie wszystko, co niepotrzebny trud czyni ozdobą i upiększeniem. Zważcie, że nic
oprócz ducha nie jest godne podziwu i że wobec jego wielkości nic nie jest wielkie.
I 9 " 8 10
Kto się ogląda na siebie i z tego tylko powodu nawiązuje przyjazń, ma nieuczciwe zamy-
sły. Jak zaczął, tak skończy: zdobywa przyjaciela, aby mu pomógł uwolnić się z więzienia,
lecz odejdzie, kiedy szczękną opadające kajdany. Jest to przyjazń zwana przez lud  okolicz-
156
nościową : ten, kogo dobrało się jedynie dla własnej korzyści, będzie tak długo cieszył się
względami, jak długo będzie potrzebny. Dlatego też tłum przyjaciół oblega ludzi w rozkwicie
pomyślności. Wokół bankrutów życiowych roztacza się pustka i przyjaciele uciekają stamtąd,
gdzie się ich wystawia na próbę. I dlatego istnieje tyle sromotnych wypadków, kiedy jedni ze
strachu opuszczają przyjaciół, inni ze strachu zdradzają. Początek i koniec takiej przyjazni
muszą odpowiadać sobie. Kto się zaczyna przyjaznić dla korzyści, ten i dla korzyści przesta-
nie. Jeżeli pociągnie człowieka jakaś wartość poza przyjaznią, pociągnie go także przeciwna
przyjazni. Po cóż zabiegam o przyjaciela? Aby mieć za kogo umrzeć, aby mieć za kim pójść
na wygnanie, mieć kogo z poświęceniem bronić od śmierci.
I 9 " 12
Odziera przyjazń z dostojeństwa, kto jej szuka dla korzystnych możliwości.
I 10 " 5
...%7łyj z ludzmi jakby widziany przez Boga; z Bogiem rozmawiaj jakby słuchany przez lu-
dzi.
I 12 " 4 5
Owoce są najsmaczniejsze, kiedy się kończą. Dzieciństwo najpiękniejsze jest, kiedy się z
niego wyrasta. Pijakom największą przyjemność sprawia ostatni kielich wina, ten, który ich
pogrąża, który wieńczy pijaństwo. Wszelka rozkosz odsuwa na sam koniec to, co ma w sobie
najmilszego. Najprzyjemniejszy jest wiek już podeszły, ale jeszcze nie podupadły. A nawet i [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pantheraa90.xlx.pl